Formació: “L´Educació Ambiental com a eina per la transició eco social”

Icona data

dimecres 26 de juny 15:30h - dimecres 17 de juliol 18:00h

Icona lloc

online i Bosc de Turull

Barcelona


Societat Catalana d'Educació Ambiental (SCEA)

Contacte:

  • Informació
  • Ubicació

Del 26 de juny al 17 de juliol suma't a la formació en educació ambiental per la transició ecosocial

El curs té una durada de 30 hores, amb 15 hores en línia, 5 hores presencials (a l’Aula Ambiental del Bosc de Turull)  i 10 hores de treball autònom tutoritzat.

L’eix principal del curs és reflexionar sobre el paper de l’educació ambiental en un context d’emergència climàtica i oferir eines al professorat per sensibilitzar a l’alumnat dels conflictes socioambientals i promoure canvis en les seves accions quotidianes. A més, coneixerem conflictes d’injustícia socioambiental i proposarem algunes alternatives i projectes que en donen resposta.

Programa

Sessió 1: Educació ambiental, Dimecres 26 de juny

  • Introducció a l’educació ambiental, la transició eco social, la sostenibilitat ambiental, social i econòmica.
  • Conèixer les aportacions ecofeministes a la transició eco social.
  • Com l’educació ambiental pot contribuir a aquesta transició?.
    A càrrec de Charo Morán i Rafael Cortés Arrieta.

Sessió 2: Economia ecològica, Dijous 27 de juny

  • Introducció a l’economia ecològica i els conceptes de deute ecològic, decreixement, serveis ecosistèmics, aspectes ambientals en indicadors econòmics com el PIB, etc.).
  • Presentació de l’Economia circular i l’Economia Social i Solidària com a nous models econòmics per a la transició eco social.
  • Dissenyar una proposta a l’aula d’economia circular.
    A càrrec de Luís González i Mercè Jané.

Sessió 3: Transició energètica, Dimecres 3 de juliol

  • Conèixer la necessitat de dur a terme una transició energètica com a pas evident i inevitable per donar resposta al repte de l’emergència climàtica.
  • Reflexionar sobre les dificultats, els reptes i les oportunitats que suposa aquest canvi de model energètic.
  • Conèixer metodologies i recursos per utilitzar a l’aula per treballar la transició energètica i decreixement i formar a habitants d’un món que serà diferent a l’actual.
    A càrrec de Josep Nualart Corpas i Jordi Marín.

Sessió 4: Aigua. Dijous 4 de juliol

  • Reflexionar sobre el valor de l’aigua dolça, de l’ús que se’n fa i dels conflictes que es donen arreu del planeta entorn aquest recurs natural i escàs.
  • Reflexionar sobre l’augment de l’escassetat d’aquest recurs a conseqüència de l’escalfament global.
  • Conèixer el concepte de la petjada hídrica i l’aigua virtual de béns i productes.
  • Conèixer el paper de l’art com a eina de comunicació i sensibilització i treballar com visibilitzar de forma creativa l’aigua virtual que s’amaga darrere d’un producte o servei a l’aula.
    A càrrec de Aura Vidal i ponent pendent de confirmar.

Sessió 5: Justícia Global, Dimecres 10 de juliol

  • Conèixer els impactes socioambientals de les cadenes de producció: indústria tèxtil, mòbils i petrolieres.
  • Conèixer experiències a l’aula de projectes educatius que abordin la complexitat socioambiental d’algunes cadenes productives amb perspectiva de justícia global.
  • Dissenyar una proposta educativa per abordar els efectes socioambientals de les cadenes tèxtils i tecnològiques.
    A càrrec de Clàudia Bosch, ponent pendent de confirmar i Felipe Lorenzo.

Sessió 6: Agricultura i ramaderia, Dijous 11 de juliol

  • Reflexionar sobre els efectes socials i ambientals de la revolució verda i l’agroindústria: desaparició de la pagesia, pèrdua de la fertilitat del sòl, ús de l’aigua, pèrdua de biodiversitat.
  • Conèixer formes de produir aliments més respectuoses amb les persones i el medi: l’agricultura ecològica i l’agroecologia.
  • Compartir propostes de canvi des del nostre paper com a consumidores. Com podem portar als centres educatius l’educació agroambiental?.
    A càrrec de Anna Gia, Germán Llerena i Mariona Espinet.

Sessió 7: Recursos educatius, Dimecres 17 de juliol

  • Presentació de la proposta d’unitat didàctica/recurs educatiu de cada participant a la resta del grup.
  • Preguntes i debat sobre els recursos presentats.
    A càrrec de Anna Gia i Mercè Jané.

Coordinadores i responsables de l’avaluació: Mercè Jané i Anna Gia.

Aquesta és una formació 100% subvencionada amb el suport del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, de la Generalitat de Catalunya.

Per a inscriure’t al curs, si us plau, omple el formulari adjunt i la teva plaça serà confirmada mitjançant un correu electrònic. Cal tenir en compte que les places són limitades a un màxim de 25 persones, i s’atorgaran per ordre d’inscripció fins que s’omplin totes les places. Donarem prioritat a les sòcies i socis de la SCEA.

 

Més informació en aquest enllaç

 

Compartir: