21/01/2022

Sigues voluntari/a per la cultura ambiental: 26 de gener, Dia Mundial de l’Educació Ambiental

UNESCO ESDfor2030

Renovació cultural i antídot al Bla Bla bla

Teresa Franquesa, al Congrés Nacional d’Educació Ambiental que es va celebrar el 2021, va recordar que l’educació ambiental ha d’actuar com a agent contracultural que agiti les bases del model establert en el que predominen les relacions no respectuoses.

Hi ha camí avançat. Al món de la cultura el Teatre Lliure o el Poliorama han programat el 2021 obres amb missatge ambiental, i superestrelles de Hollywood han fet una producció per Netflix de gran abast. Però quan sentim al telenotícies presentar amb judici de valor negatiu que la venda de cotxes no és tan alta com fa uns anys, és que queda molta feina a fer…. Mai abans com ara havia fet tant falta l’educació ambiental.

Del 14 al 18 de març d’enguany se celebra a Praga l’11 Congrés Mundial d’Educació Ambiental (WEEC). Per al seu secretari general Mario Salomone, “l’educació ambiental és una vacuna contra el bla bla bla dels que parlen i no fan: a través de l’educació ambiental persones de totes les edats i grups socials adquireixen instruments per entendre els reptes del món contemporani i per construir una nova civilització ecològica. És, alhora és una educació pel civisme, la democràcia i la participació”.

L’educació, si no és ambiental, no és educació

És una frase llargament repetida des del sector. La transformació cultural implica l’adopció dels valors ambiental en el sistema educatiu. Així, el maig del 2021 UNESCO ja va fer la crida per a que l’Educació ambiental esdevingui un component central de tots els sistemes educatius a tots els nivells el 2025. #ESDfor2030

Però són les “persones de totes les edats i grups socials” les que han de viure el procés educatiu ambiental. Ens recorda Helena Barracó, Cap d’Educació Ambiental de l’Ajuntament de Barcelona “no podem pensar que la responsabilitat del canvi necessari per abordar la crisi climàtica ha de recaure només en els més joves“.

Educació ambiental és distingir quan som víctimes de greenwashing de quan se’ns ofereix un model realment transformador, entendre quan se’ns culpabilitza com a ciutadans d’un problema ambiental en lloc d’estar treballant per evitar-lo des de l’origen (p.ex. residus), saber denunciar perquè en emergència climàtica i ecològica es subvencionen activitats perjudicials o perquè s’inflen bombolles mediàtiques crítiques quan alguna administració pren, finalment, mesures ambientals.

El paper que juga la comunicació és central en l’educació ambiental, tan en la manera com es presenta sí mateixa, com en com és explicada a través dels mitjans.

Capacitar a l’acció

L’acció és la gran fita de la ciutadania activa. L’educació ambiental també treballa per promoure una ciutadania activa, informada i responsable com a condició per a una societat humana més pacífica, justa i ecològica, per garantir un accés equitatiu als recursos naturals, i una relació harmònica entre els éssers humans, els altres éssers vius i el planeta.

El paper de les entitats i professionals implicats en l’educació ambiental és doncs facilitar aquesta acció transformadora. Per això volem recordar que les entitats ambientals dedicades a la conservació de la natura i a la defensa del territori són espais on poder experimentar i interioritzar l’educació ambiental a través de l’acció directa sobre l’entorn, físic, i social.

Ens agrada recordar que una plantada d’arbres no és només una plantada, una recollida de residus no és només una recollida de residus, una identificació d’un ocell, papallona o peix aportada a un projecte de ciència ciutadana, no és només una dada, fins i tot una signatura en un manifest, no és només una signatura i un joc no és només un joc: són accions de voluntariat ambiental que representen educació ambiental en acció.

Celebra un Dia Mundial de l’Educació Ambiental ple d’aprenentatges i acció.

Sigues voluntari o voluntària per la cultura ambiental.

Compartir: