20/01/2021

Un any clau per l’Educació Ambiental

foto_Paula_Puy-132

El dia 26 de gener és el Dia Mundial de l’Educació Ambiental, que se celebra des de l’any 1975, arran del Seminari Internacional d’Educació Ambiental que es va dur a terme aquell mateix any a la ciutat de Belgrad.

El paper de l’educació ambiental és crucial en la nostra societat si volem que la formin persones conscients i respectuoses amb el seu entorn. L’objectiu de l’educació ambiental és que la població compti amb els coneixements, les aptituds i motivacions per treballar de manera individual i col·lectiva en trobar solucions a les problemàtiques ambientals i socials de l’actualitat.

Aquest any 2020 ha sigut un any estrany com el que més. El confinament i les mesures preventives a causa de la Covid-19 ens han obligat, per una banda, a teoritzar i posar sobre el paper la majoria d’activitats i esdeveniments que es duien a terme de manera presencial, fent que l’educació i l’ensenyament es reinventessin i prenguessin un paper rellevant en el nostre dia a dia; i per una altra, també ens hem vist obligats a educar-nos pel que fa a la nostra realitat i la del medi que ens envolta. 

S’ha posat de manifest l’estreta relació entre la salut humana i l’estat de la natura que l’Organització Mundial de la Salut (OMS) ve anunciant des de fa una dècada: el 2012, 12.6 milions de persones havien perdut la vida per treballar en ambients contaminats i poc saludables, essent aquesta dada la punta de l’iceberg de les múltiples malalties, com l’asma, al·lèrgies, trastorns o càncers, entre d’altres, que es produeixen i/o s’agreugen a causa de la contaminació. També hem aprehès que les malalties d’origen animal, les zoonosis com la Covid-19, estan augmentant de manera exponencial any rere any situant-se en el 75% de les malalties emergents. El 2016, el Programa de Nacions Unides pel Medi Ambient (PNUMA) descrivia la situació com a una emergència de malalties zoonòtiques, associada a “canvis mediambientals resultants de l’activitat dels humans, del canvi climàtic i de la transformació de l’ús de les terres”. 

D’aquesta manera, podríem agrair a la crisi de la Covid-19 que hagi estès de forma generalitzada la presa de consciència sobre la importància de tenir cura del planeta i no abusar dels seus límits, sobretot degut a que durant el confinament els nivells de CO2 es van reduir considerablement (a Barcelona, per exemple, es van reduir en un 75% respecte els nivells habituals), però el cert és que les dades a només 10 dies de l’inici del desescalada no eren gaire encoratjadores: la contaminació havia tornat als mateixos nivells, o fins i tot superiors, als que ens trobàvem abans de l’aïllament. Per exemple, la concentració de diòxid de nitrogen (NO2) en l’aire havia augmentat a Espanya entre un 15% i un 65% respecte el mes d’abril. 

És precisament per aquest context actual que l’educació ambiental segueix sent una eina absolutament important i necessària en la qual centrar-se, i que converteixen el Dia Mundial de l’Educació Ambiental en una diada a destacar. Enguany, en aquesta data, es dona inici al Congrés Nacional d’Educació Ambiental, amb la primera de les quatre taules rodones anomenades “Mirades per la transformació”, per innovar en cultura de la sostenibilitat i la transformació col·lectiva, impartida per Esteve Corbera, investigador de l’ICREA ICTA-UAB. Les diferents sessions, que s’allargaran fins al setembre d’aquest any, tractaran temes com el món de la recerca, els reptes pedagògics a l’hora d’incloure l’educació ambiental al currículum escolar, la crisi de la biodiversitat o el paper de la participació ciutadana i la governança.

Facilitar aquesta participació de forma activa és una de les grans oportunitats que ofereixen les entitats que formen part de la Xarxa per la Conservació de la Natura, i ho fan a través de programes educatius específics o del voluntariat ambiental. Pròximament, estan previstes accions com les que farà l’Associació CEN el 21 de febrer sobre la problemàtica de la contaminació per plàstic a partir d’una recollida de residus a la riera de la Selva, o les dues sortides ornitològiques i d’anellament d’ocells organitzades per IAEDEN – Salvem l’Empordà. Totes les activitats compleixen les mesures de seguretat proposades com a prevenció de la Covid-19 i estan subjectes a que les restriccions en vigor permetin la seva realització.

Compartir: