20/01/2021
Un any clau per l’Educació Ambiental
El dia 26 de gener és el Dia Mundial de l’Educació Ambiental, que se celebra des de l’any 1975, arran del Seminari Internacional d’Educació Ambiental que es va dur a terme aquell mateix any a la ciutat de Belgrad.
El paper de l’educació ambiental és crucial en la nostra societat si volem que la formin persones conscients i respectuoses amb el seu entorn. L’objectiu de l’educació ambiental és que la població compti amb els coneixements, les aptituds i motivacions per treballar de manera individual i col·lectiva en trobar solucions a les problemàtiques ambientals i socials de l’actualitat.
Aquest any 2020 ha sigut un any estrany com el que més. El confinament i les mesures preventives a causa de la Covid-19 ens han obligat, per una banda, a teoritzar i posar sobre el paper la majoria d’activitats i esdeveniments que es duien a terme de manera presencial, fent que l’educació i l’ensenyament es reinventessin i prenguessin un paper rellevant en el nostre dia a dia; i per una altra, també ens hem vist obligats a educar-nos pel que fa a la nostra realitat i la del medi que ens envolta.
S’ha posat de manifest l’estreta relació entre la salut humana i l’estat de la natura que l’Organització Mundial de la Salut (OMS) ve anunciant des de fa una dècada: el 2012, 12.6 milions de persones havien perdut la vida per treballar en ambients contaminats i poc saludables, essent aquesta dada la punta de l’iceberg de les múltiples malalties, com l’asma, al·lèrgies, trastorns o càncers, entre d’altres, que es produeixen i/o s’agreugen a causa de la contaminació. També hem aprehès que les malalties d’origen animal, les zoonosis com la Covid-19, estan augmentant de manera exponencial any rere any situant-se en el 75% de les malalties emergents. El 2016, el Programa de Nacions Unides pel Medi Ambient (PNUMA) descrivia la situació com a una emergència de malalties zoonòtiques, associada a “canvis mediambientals resultants de l’activitat dels humans, del canvi climàtic i de la transformació de l’ús de les terres”.
D’aquesta manera, podríem agrair a la crisi de la Covid-19 que hagi estès de forma generalitzada la presa de consciència sobre la importància de tenir cura del planeta i no abusar dels seus límits, sobretot degut a que durant el confinament els nivells de CO2 es van reduir considerablement (a Barcelona, per exemple, es van reduir en un 75% respecte els nivells habituals), però el cert és que les dades a només 10 dies de l’inici del desescalada no eren gaire encoratjadores: la contaminació havia tornat als mateixos nivells, o fins i tot superiors, als que ens trobàvem abans de l’aïllament. Per exemple, la concentració de diòxid de nitrogen (NO2) en l’aire havia augmentat a Espanya entre un 15% i un 65% respecte el mes d’abril.
És precisament per aquest context actual que l’educació ambiental segueix sent una eina absolutament important i necessària en la qual centrar-se, i que converteixen el Dia Mundial de l’Educació Ambiental en una diada a destacar. Enguany, en aquesta data, es dona inici al Congrés Nacional d’Educació Ambiental, amb la primera de les quatre taules rodones anomenades “Mirades per la transformació”, per innovar en cultura de la sostenibilitat i la transformació col·lectiva, impartida per Esteve Corbera, investigador de l’ICREA ICTA-UAB. Les diferents sessions, que s’allargaran fins al setembre d’aquest any, tractaran temes com el món de la recerca, els reptes pedagògics a l’hora d’incloure l’educació ambiental al currículum escolar, la crisi de la biodiversitat o el paper de la participació ciutadana i la governança.
Facilitar aquesta participació de forma activa és una de les grans oportunitats que ofereixen les entitats que formen part de la Xarxa per la Conservació de la Natura, i ho fan a través de programes educatius específics o del voluntariat ambiental. Pròximament, estan previstes accions com les que farà l’Associació CEN el 21 de febrer sobre la problemàtica de la contaminació per plàstic a partir d’una recollida de residus a la riera de la Selva, o les dues sortides ornitològiques i d’anellament d’ocells organitzades per IAEDEN – Salvem l’Empordà. Totes les activitats compleixen les mesures de seguretat proposades com a prevenció de la Covid-19 i estan subjectes a que les restriccions en vigor permetin la seva realització.
Compartir: