dissabte 6 de gener 00:00h - dissabte 7 de desembre 00:00h
litoral de Catalunya
vàries
Vols participar al Seguiment d'Aus Marines (SAM) ?
El projecte consisteix en el comptatge directe d’ocells marins des d’un dels 6 punts d’observació. Hi ha 12 comptatges anuals que es faran sempre el 1r dissabte de cada mes, però, a més, cada col·laborador podrà fer el cens quan vulgui fent ús de la metodologia SAM des d’un dels 6 punts habilitats.
Els objectius d’aquest nou seguiment són:
- Estimar les poblacions de les espècies d’ocells marins que es mouen pel litoral català.
- Conèixer la fenologia de les espècies d’ocells marins de Catalunya.
- Detectar canvis poblacionals i fenològics al llarg del temps.
- Obtenir dades integrables a projectes de seguiment d’ocells marins de contextos geogràfics superiors.
Les dades s’informatitzaran mitjançant el portal Trektellen, via web o bé via app.
Animeu-vos a participar en el projecte! Només us heu d’inscriure al formulari que trobareu en aquest enllaç
Si es vol participar activament per realitzar o ajudar a realitzar censos, cal que us poseu en contacte amb la persona coordinadora de l’Institut Català d’Ornitologia omplint el següent formulari. Podeu participar en els censos oficials com a col·laboradors actius o bé acompanyant als grups que fan el cens. En qualsevol dels casos, és imprescindible que ompliu el formulari.
FORMULARI D’INSCRIPCIÓ
Per esdevenir un col·laborador actiu que participa en censos oficials i/o complementaris heu de tenir en compte les següents consideracions:
Aquest projecte és un seguiment a llarg termini que comporta un compromís mínim. Dels 12 censos “oficials” de l’any, s’exigeix a cada col·laborador/a actiu que s’assisteixi a tres d’ells. O bé que es facin tres censos complementaris a qualsevol dels sis punts d’observació.
Per cada jornada d’observació al camp s’informatitzaran les dades a la plataforma Trektellen, ja sigui, en viu al camp via app o posteriorment via web. Cada grup d’observadors i observadores s’organitzarà per informatitzar tan sols un llistat per jornada.
Les observacions al camp es realitzaran des de distàncies, que en cap cas puguin provocar molèsties als exemplars.
El seguiment d’ocells marins de Catalunya és un projecte impulsat per l’Institut Català d’Ornitologia amb el suport de la Fundació Alive i la col·laboració de SEO/BirdLifeCatalunya, el Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya, el grup Sterna, l’Associació de Naturalistes del Montnegre i laTordera (NatMont) i el GEPEC amb l’objectiu de crear una xarxa de seguiment dels ocells que es mouen pel litoral català.
#SAusMarines
Ocells marins, sense informació
L’informe de l’estat de la natura 2020 va evidenciar que, a Catalunya, la biodiversitat marina està poc monitorada i té amenaces importants; la sobrepesca, la pressió demogràfica al litoral, el canvi climàtic o l’arribada d’espècies exòtiques invasores. En el cas dels ocells, tot i que la costa catalana té tres Zones d’Especial Protecció per les Aus (ZEPA) al mar, tenen nombroses espècies amenaçades i pateixen altres impactes com la captura accidental en arts de pesca. Cal, doncs, informació detallada per poder millorar la presa de decisions i la gestió.
Compartir:
















